Min uke: Jorunn Johansen

Hvordan ser en vanlig uke ut for en serieforfatter? Det prøver vi å gi deg svaret på i denne spalten! Denne uken er det forfatteren av Soloppgang, Jorunn Johansen, som har skrevet dagbok. Her er Jorunns rapport fra forrige uke:

Mandag
Etter å ha hatt både svineinfluensa og streptokokker, har jeg endelig kommet meg og begynt å skrive bok igjen. Tankene har surret selv om jeg har vært syk, og tro det eller ei, i sykesengen dukket det opp mange ideer til de neste bøkene.

Det var godt å komme seg ut en tur og snuse inn de deilige duftene ute. Det begynner å helle mot vår, og dagene blir lysere. Jeg ser frem til isfrie turveier og grønt gress, slik at ”Nolly” og jeg kan gå lange turer.

Kvelden ble inntatt på sofaen. For tiden følger jeg med på The Tudors. Litt for å lade opp til London-turen i slutten av uken.

Nolly
Barnebarn Emilie og Nolly

Tirsdag
Morgenen startet med kaffe og nyheter. Så satte jeg meg til pc-en og begynte å rette manus. Det tok omtrent hele dagen da jeg ble så ivrig. (Det skjer ofte.) Jeg glemmer tiden, men middag glemmer jeg ikke. I dag lagde jeg laks med poteter, rapidsalat og lettrømme. Laksen må være godt stekt. Nam, nam. Det beste jeg vet!

Sønnen min Sebastian og jeg koste oss resten av kvelden med en god musikal. Vi gleder oss til London-turen om to dager!

Onsdag
Nå har jeg begynt å telle timer til vi skal reise, men likevel blir det en del skriving før jeg finner frem kofferten. Det blir ikke mye jeg fyller i den, for når jeg reiser til London er det for å shoppe klær. Primark i Oxford Street er helmaks. Flotte klær som er utrolig billig.

På kvelden kommer datteren min Anette, som også skal bli med til London, mens Sebastian begynner å få reisefeber. Vi legger oss tidlig siden vi skal opp allerede klokken 03.00.

Torsdag
Reisedag! Vi kommer oss til Rygge flyplass og reiser til London. På flyplassen venter taxien, og vi blir kjørt direkte til hotellet. Det kommer jeg til å gjøre neste gang også. Så enkelt og så praktisk.

Vi rusler rundt i London by til tross for at vi er utslitt. Når kvelden kommer, drar vi til teateret for å se Phantom of The Opera. En fantastisk musikal som jeg har sett sånn cirka syv, åtte ganger. 😉

Fredag
Shoppingdag! Vi dro tidlig på morgenen og saumfarte alt av klesbutikker. Vi var også innom et par puber og spiste lunsj der også. Jeg har skritt-teller, og den dagen gikk jeg over en mil. Joda, trim får en i London. Det blir ikke mye hvile der.

Vi var tilbake på hotellet på kveldingen. Da var det å ta en dusj og gå ut igjen for å spise middag, som heldigvis ikke lå langt unna hotellet. Ask restaurant er absolutt å anbefale. Italiensk mat. Nydelig. Kvelden ble ikke lang. Vi var så slitne at når klokken var ti, sovnet hele gjengen.

Pub
En gammel bygning med en pub som sto midt i mellom moderne høyhus. Artig!

Lørdag
I dag tok vi det litt mer med ro, men likevel ble det til at vi ruslet rundt i Londons gater. Vi fikk sett Big Ben, Themsen og andre severdigheter som følger med på en slik reise. Om kvelden dro vi tilbake til 1500-tallet og fikk være Henrik VIIIs gjester. Dette er et arrangement jeg har vært med på flere ganger, hvor man får servert middag og god underholdning, mens Anne Boelyn og Henrik VIII går rundt og passer på at gjestene har det bra.

Tower Bridge
Big Ben
Tower of London

Søndag
Ny hundI dag dro vi til Tower. Jeg elsker Englands historie, og er jeg i London må jeg dit. Vi gikk der hele dagen og ruslet litt rundt i byen litt senere.

Da vi kom hjem igjen til Norge senere på dagen, hadde jeg fått et bilde av den lille boxer-valpen som kommer hjem til meg på torsdag. Jeg gleder meg så fælt! Savnet etter Oskar som døde i november er der ennå. Det finnes ikke noe liv for meg uten boxere. De er flotte familiehunder, og de blir heller aldri voksne i hodet.” Jeg tror nok lille ”Nolly” synes det blir stas å endelig få en lekekamerat i huset igjen.

Dette var min uke. Ønsker dere en flott påske når den tiden kommer!

Varme hilsener fra Jorunn.