Min uke – Merete Lien

Merete_LienHvordan ser en vanlig uke ut for en serieforfatter? Det prøver vi å gi deg svaret på i denne spalten! Denne uken er det forfatteren av Rosehagen, Merete Lien, som har skrevet dagbok. Her er Meretes rapport fra uke 46!

Mandag
Dette året har svært mye av tiden gått med til å pakke og flytte. Etter 23 år på Østlandet har jeg flyttet hjem til Bergen. Hjemlengselen meldte seg, og selv om jeg trivdes svært godt i Kragerø, føles det riktig å vende tilbake til hjembyen, der jeg har familien min. Jeg kommer til å dra på ferier til Kragerø – og Jomfruland, og gleder meg til det.

For tre uker siden flyttet jeg inn i mitt nye hjem på Nordnes, og er svært fornøyd med å bo her. Når jeg trenger en pause i skrivingen, går jeg en runde gjennom parken og ut til spissen av Nordnes – der jeg er i sjøkanten og kan se tangen duve i bølgene og kjenne duft av sjø. Eller jeg streifer rundt i byen og lar gamle minner fra barndom og oppvekst dukke opp.

I går gikk jeg tur i Fjellveien og gledet meg over høstfargene – før stormen som er varslet i dag, river mesteparten av løvet av trærne.

Tirsdag
Jeg var tidlig oppe og skrev. Så gikk jeg til biblioteket for å spise lunch med en venninne. Der har de innredet en koselig kafé og kalt den opp etter Amalie Skram.

Onsdag
I dag hadde jeg middagsgjester. Jeg ville forsøke å lage en fiskesuppe jeg har spist noen ganger i Italia, og fant en oppskrift som het Fiskesuppe fra Livorno. Jeg handlet på Strandkaien: lyr, ørret, blåskjell og reker. Vi laget maten sammen, og suppen ble virkelig god – med mye tomater, løk og chili og ristet brød med olivenolje og hvitløk. Til dessert laget vi Applecrumb.  Det føles fremdeles litt som å lage mat på en annens kjøkken – alt er nytt og annerledes, men jeg føler meg mer hjemme i leiligheten for hver dag som går.

Torsdag
En lang arbeidsdag. Jeg skrev, gikk tur i parken, og fortsatte å arbeide. I det hele tatt er dette en uke uten store begivenheter. Jeg skriver, pakker ut, rydder, handler inn – og går små turer og gjenoppdager byen min. Går forbi husene der mine besteforeldre, tanter og grandtanter en gang bodde. Etter så mange år på en annen kant av landet er det spesielt å være tilbake i denne byen der hver gate er fylt av minner – og ikke bare være her på korte besøk.

Hus
Kanskje Bergens minste hus?

Fredag
Igjen skriving, avbrutt av spaserturer. Jeg har en forkjærlighet for høsten: fargene, stemningen – og får ikke nok av å gå rundt og se og fotografere.

Hadde folk innom på pizza (som jeg ikke bakte selv, men kjøpte på en italiensk restaurant i nærheten – deilig!).

Lørdag
Nok en lang arbeidsdag. Dette er innspurten på bok nummer 67 i Rosehagen. Jeg er oppslukt av fortellingen og ikke alltid helt til stede.

Kjøpte kjempestore havreker hos fiskehandleren og laget salat med mye avocado og olivenolje.

Satt med morgenkaffen og kikket ut. Etter noen regnbyer, kom solen frem. Dråpene som hang igjen på nakne grener glitret i sterke farger. Jeg har ikke sett helt det samme før. Dråpene var store og lysende blå, gule og grønne – som enorme diamanter.  Utrolig vakkert!

Redaktøren min, Ann-Louis, og mannen hennes har tilbragt helgen i Bergen, og i dag møttes vi for lunch. Jeg tok dem med til et av mine yndlingssteder: Verftet. Det ligger i gamle fabrikklokaler nede ved vannet, med en stor uteservering på bryggekanten. Til tross for solskinn holdt vi oss innendørs, spiste deilig mat og så skip seile forbi utenfor de store vinduene. Etterpå var vi hjemme hos meg og drakk kaffe, før de skulle nå flyet til Oslo.